Φθηνά αεροπορικά εισιτήρια & Low Cost Airlines : Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε!

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους εκδίδουν τόσο φθηνά αεροπορικά εισιτήρια; Παράλληλα έχετε σκεφτεί γιατί, άλλες φορές, είναι τόσο ακριβά;

Η ψυχολογία μου όταν κλείνω εισιτήριο με 10 ευρώ, περνάει από τα εξής στάδια:

ΗΜΕΡΑ 1

ΝΑΙ! ΝΑΙ! Είναι η πιο ευτυχισμένη μέρα της ζωής μου! Αεροπλάνο = 3 καφέδες στη Ν. Σμύρνη. ( Μπορεί και 2 πλέον)

ΗΜΕΡΑ 2

Το πλήρωσα όντως 10 ευρώ;!

ΗΜΕΡΑ 3

Μπαίνεις να ελέγξεις τον τραπεζικό σου λογαριασμό μην τυχόν ήταν μια καλοστημένη κομπίνα, γιατί εγώ δεν είμαι κορόιδο εγω!!1!

ΗΜΕΡΑ 7

Όλοι σου οι φίλοι είναι σε φάση: ” Πώς; Μα 10 ευρώ; Άντε γα… ! Γιατί εγώ 1000 ευρώ για Λάρισα; ”

ΗΜΕΡΑ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗΣ

Έχω πάει στο αεροδρόμιο με την πεποίθηση ότι μπορεί να μην υπάρχει αεροπλάνο. Κοιτάζω όσους συνεπιβάτες το παίζουν άπερ κλαςς και μπαρόκ και σκέφτομαι ” Ηρεμήστε! Το πολύ να δώσατε άλλα 10 ευρώ για το σκυλάκι σας”.

Δεν αγοράζω τίποτα από τα Duty Free γιατί σκέφτομαι ότι πλήρωσα 10 ευρώ για το αεροπλάνο, θα δώσω 5 για το νερό, μάτια μου;

Μέχρι να μπω στο αεροπλάνο, σκέφτομαι ότι θα με δέσουν στο φτερό. Όχι, πάλι πέφτω έξω. Κατά τη διάρκεια της πτήσης, σκέφτομαι ότι ίσως να είναι ένα σχέδιο κατάρριψης του αεροπλάνου, αλλά κατά βάθος δεν τους συμφέρει. Τελικά, ο καπιταλισμός κερδίζει και, στο τέλος, ίσως να πάρω και κάτι να φάω.

Εν τέλει, πάντα όλα πάνε κατ’ ευχήν.

ΓΙΑΤΙ ΟΜΩΣ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΜΗΛΟ; ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΟΙ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΧΑΜΗΛΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ;

Μετά από μια ενδελεχή έρευνα, σας παραθέτω τα πορίσματα:

(1) ΣΤΟΛΟΣ

Τα αεροπλάνα που επιλέγουν οι low cost airlines είναι κατά κύριο λόγο ίδιου τύπου. Για παράδειγμα, η Ryanair χρησιμοποιεί μόνο Boeing 737, ενώ η Easyjet χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο Airbus 320. Το γεγονός αυτό τους δίνει μεγαλύτερη διαπραγματευτική ικανότητα για την τιμή αγοράς τους, καθώς ναι, ισχύει το ” Στα 10 αεροπλάνα, τα 2 δώρο”. Μιλάμε για δισεκατομμύρια και για συνεργασίες που κρατάνε χρόνια, όσο μπακάλικο κι αν ακούγεται.

 

(2) ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ

Οι εταιρίες χαμηλού κόστους συνεργάζονται κατά 80% με περιφερειακά αεροδρόμια. Τι σημαίνει αυτο; Σημαίνει ότι τα αεροδρόμια αυτά είναι πιο μικρά, πιο φθηνά, με λιγότερες παροχές, περιορισμένη εξυπηρέτηση και κυρίως μακριά από την πόλη στην οποία θέλεις να πας. Αυτό συμβαίνει διότι τα αεροδρόμια όπως το Heathrow στο Λονδίνο, το Charles De Gaulle στο Παρίσι, το Malpensa στο Μιλάνο και το Ελ. Βενιζέλος στην Αθήνα είναι ακριβά για τα γούστα τους. Υψηλοί φόροι και τέλη, ακριβές υπηρεσίες, μεγάλη συντήρηση κλπ. Γι αυτό π.χ. η Ryanair επιλέγει το Beauvais στο Παρίσι, το οποίο απέχει περίπου 100 χλμ. από την πόλη και το Stansted στο Λονδίνο για τον ίδιο λόγο.

Υπάρχουν περιπτώσεις όπου μια εταιρία χαμηλού κόστους έχει νεκραναστήσει ολόκληρη περιοχή, όπως για παράδειγμα την πόλη Κουτάισι (Kutaisi) στην Γεωργία. H Wizz Air, ουγγρική αεροπορική low cost, που εξυπηρετεί κυρίως την Ανατολική Ευρώπη, ξεκίνησε σωρηδόν τα δρομολόγια προς το Κουτάισι με τιμές απο 10-30 ευρώ. Αυτό συνέβη το 2013 και σας αφήνω εδώ τον πίνακα κινητικότητας του αεροδρομίου. Όπως βλέπετε, κυριάρχησε και το έκανε σχεδόν δικό της. Αυτός είναι ο στόχος γι’ αυτές τις αεροπορικές εταιρίες.

 

Άλλα παραδείγματα είναι το Ciampino στη Ρώμη ( Ryanair), το Bergamo στο Μιλάνο (Ryanair), το Gatwick στο Λονδίνο (Easyjet), το Schönefeld στο Βερολίνο (Easyjet + Ryanair).

(3) ΠΑΡΟΧΕΣ

Θες νεράκι μέσα στο αεροπλάνο; Δώσε 3 ευρώ για 200ml αλλιώς να κάτσεις να ξεροσταλιάσεις. Φαγητό; Μα φυσικά, ” ένα τέλειο lunch box με 6 ευρώ ”. Όλα αυτά ακολουθούν την αρχή ” Ό,τι πληρώνεις, παίρνεις” και η εταιρία από όπου μπορεί να γλιτώσει λεφτά, το κάνει.

(4) ΒΑΛΙΤΣΑ;;;!!

Κοστίζει συνήθως 30-40 ευρώ η βαλίτσα των 20-25 κιλών. Η χειραποσκευή σου θα πρέπει να σου είναι αρκετή, διαφορετικά το πληρώνεις. Πάντως, εδώ που τα λέμε, μια χαρά πολλά πράγματα μπορείς να χωρέσεις σε ένα σακίδιο και μια χειραποσκευή, τα οποία επιτρέπονται. Το πρόβλημα είναι τα υγρά, οι κρέμες και οι οδοντόκρεμες. Αυτό συμβαίνει διότι σ’ ένα αεροπλάνο 180 επιβατών, αν όλοι έχουν μια βαλίτσα 20 kg, το βάρος στο αεροσκάφος θα αυξηθεί κατά 180 Χ 20= 3.600 Kg!!! Το πετρέλαιο που θα κάψει πολλαπλασιάζεται, επομένως σου δίνουν την επιλογή να την πληρώσεις ή να μην πάρεις. Για μένα, είναι τίμιο, παρ’όλο που με ταλαιπωρεί.

(5) ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ

Πολλοί νομίζουν ότι τα αεροπλάνα θα έιναι παλιά ή κακοσυντηρημένα. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει, διότι οι καινούργιες μηχανές έχουν πολύ καλύτερη κατανάλωση και εξοικονόμηση καυσίμου σε σχέση με πιο παλιές. Η Ryanair και η Easyjet έχουν τους πιο καινούργιους στόλους, ειδικά σε σύγκριση με τις μεγάλες π.χ Singapore Airlines, Lufthansa, British Airways.

(6) ΕΝΙΑΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Μια αεροπορική εταιρεία κρατιέται απασχολώντας μεγάλο αριθμό εργαζομένων. Όταν λοιπόν έχεις στο στόλο σου έναν τύπο αεροπλάνου, όπως αναφέραμε στο νούμερο (1) , τότε χρειάζεσαι ενιαία και απλή εκπαίδευση πάνω σε ΕΝΑ τύπο αεροπλάνου τόσο για τους αεροσυνοδούς όσο και για τους τεχνικούς και πιλότους. Η επιχείρηση εξοικονομεί πολλά εκατομμύρια με αυτόν τον τρόπο. Πόσα αεροπλάνα μπορεί να έχει μια εταιρία; Για την πληροφορία, η Ryanair έχει στο στόλο της 420 (ίδια) αεροπλάνα για το 2017, ενώ απασχολεί 11,458 εργαζομένους.

(7) CHECK-IN

Πρέπει να το κάνεις από μόνος σου, είτε από το PC σου, είτε από το smartphone σου. Διαφορετικά θα πληρώσεις γύρω στα 20 με 40 ευρώ, αν το αφήσεις για το αεροδρόμιο. Γιατί; Γιατί με αυτόν τον τρόπο χρειάζονται λιγότερο προσωπικό, αφού ο κόσμος θα είναι σίγουρα πολύ λιγότερος ώστε να εξυπηρετηθεί.

(8) ΑΝΑΜΟΝΗ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΥΣ

Μέσα σ’ένα 24ωρο, ένα αεροπλάνο μπορεί να χει γυρίσει όλη την Ευρώπη. Συνεπώς, από το πρωί ένα δρομολόγιο μπορεί να πάει ως εξής: Σόφια-Αθήνα-Σόφια-Άιντχόφεν-Σόφια-Λονδίνο-Σόφια-Μιλάνο-Σόφια-Ρώμη-Σόφια και πάει λέγοντας. Αυτό είναι εφικτό μόνο αν το αεροπλάνο μένει ελάχιστα στους προορισμούς του. Δηλαδή, ελάχιστη αναμονή αεροσκάφους = περισσότερα δρομολόγια = μεγαλύτερο κέρδος .

 

(9) ΕΛΑΣΤΙΚΗ ΕΔΡΑ

Η Aegean Airlines χρησιμοποιεί σαν βάση της την Αθήνα, το Ηράκλειο, τη Θεσσαλονίκη και τη Λάρνακα. Αν ο νορβηγός θέλει να πάει στη Σαντορίνη το καλοκαίρι με την Aegean, θα πρέπει να κλείσει εισιτήριο από Όσλο για Αθήνα και μετά Σαντορίνη. Πράγμα που σημαίνει ότι η τιμή θα είναι τσιμπημένη. Και εδώ έρχεται η low cost και σου λέει ” Σαντορίνη θες; Σαντορίνη θα χεις” και βάζει Όσλο- Σαντορίνη με απευθείας πτήση για τους μήνες Μάιο- Οκτώβριο. Το ίδιο θα συμβεί και με την μικρή γαλλική τουριστική πόλη, την ισπανική επαρχία, την παγωμένη πόλη στην Πολωνία και την περιφέρεια της Σερβίας που δεν εξυπηρετείται από κοντινό αεροδρόμιο.

 

(10) ΤΡΟΠΟΣ ΔΙΑΘΕΣΗΣ

Εδώ φτάνουμε στο καλό μάρκετινγκ. Σε ένα αεροπλάνο των 180 θέσεων η διάθεση των εισιτηρίων ενδέχεται να είναι ως εξής:

  • Τα πρώτα 30 εισιτήρια : 10-35 ευρώ
  • Τα επόμενα 80 εισιτήρια : 35-85 ευρώ
  • Τα επόμενα 60 εισιτήρια: 85-250 ευρώ
  • Και τα τελευταία 10, είτε μπορεί να τα βγάλει προσφορά της τελευταίας στιγμής με 5-9 ευρώ κραυγάζοντάς το στο site της, ή να τινάξει την τιμή στα ύψη, με την σκέψη ότι όποιος το χρειάζεται επειγόντως, θα το αγοράσει.

 

Low Cost Airlines που εξυπηρετούν την Ελλάδα είναι κυρίως οι:

  • Ryanair
  • Easyjet
  • Vueling
  • WizzAir
  • Transavia
  • BlueAir
  • Volotea
  • Thomas Cook Ailrines
  • Monarch Airlines
  • Condor Airlines

Από Αθήνα υπάρχουν συνεχώς πτήσεις χαμηλού κόστους για :

Βρυξέλες, Σόφια, Βερολίνο, Φρανκφούρτη, Χανιά, Μύκονο, Ρόδο, Σαντορίνη, Θεσσαλονίκη, Βουδαπέστη, Δουβλίνο, Μπολόνια, Μιλάνο, Ρώμη, Μάλτα, Βαρσοβία, Κρακοβία, Κατόβιτσε, Γκντάνσκ, Βουκουρέστι, Μπρατισλάβα, Λονδίνο, Αιντχόφεν, Παρίσι, Εδιμβούργο, Γενεύη, Αμβούργο, Πάφο, Λάρνακα κ.α.

Από το 2018 η Ryanair λανσάρει πτήσεις από Αθήνα για :

Μπίλουντ (Δανία), Καρλσρούη και Μέμμιγκεν (Γερμανία), Βίλνιους (Λιθουανία), Λοτζ, Πόζναν, Ρζεζοφ, Βρότσλαβ (Πολωνία), Λαπενρααντα (Φινλανδία)

ενώ η Wizz Air δρομολογεί για τον Μάιο πτήσεις από Αθήνα για:

Σόφια, Βουκουρέστι, Κουτάισι (βλ. αριθμό 2 του ΤΟΠ10), Κισινάου (Μολδαβία), Κλουζ-Ναπόκα (Ρουμανία), Βουδαπέστη, Κατόβιτσε και Βίλνιους.

ΚΑΛΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ !!!